تکنولوژی روز

شماره مجازی چیست؟【مزایا و معایب + نحوه ساخت آن】

امروزه استفاده از پلتفرم‌های بین المللی و سرویس‌های جدید افزایش یافته و برای استفاده از آنها نیاز به شماره بین المللی یا شماره مجازی است.

در ایران بسیاری از سرویس‌های کاربردی تحریم هستند، بنابراین می‌توانید از شماره مجازی استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مفهوم این که شماره مجازی چیست و چطور تهیه کنیم، بپردازیم.

شماره مجازی چیست

شماره تلفن‌های مجازی (Virtual phone numbers)، شماره‌های تلفن مبتنی بر اینترنت هستند که به دستگاه خاصی متصل نیستند. در عوض، به یک خط تلفن موجود متصل می‌شوند که از طریق این شماره‌های مجازی می‌توان برای برقراری یا دریافت تماس از هر دستگاهی از‌ جمله تلفن‌‌همراه یا تلفن‌ نرم‌افزاری استفاده کرد. شماره‌های مجازی به کاربر اجازه می‌دهند تا تماس‌ها را از یک شماره به شماره، آدرس IP یا دستگاه دیگر هدایت و مسیریابی کنند.

با ساخت یک شماره مجازی می‌توانید در اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر و… یک حساب کاربردی بسازید. علاوه‌ بر‌این، شماره‌ی مجازی برای برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک نیز کاربرد دارد؛ تنها کافی است شماره‌ی مجازی خود را دراختیار مخاطبان قرار داده و با کمترین هزینه با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

انواع شماره مجازی

برای آشنایی بیشتر باید انواع آن را نیز بشناسید:

  • شماره ملی: این نوع شماره مجازی برای ساکنان همان کشور مورد استفاده است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید برای کسب و کار خود از شماره مجازی با کد ایران استفاده کنید.
  • شماره بین‌المللی: با این شماره می‌توانید شماره تلفن مجازی متعلق به یک کشور خاص را دریافت کنید؛ برای مثال: شماره بین‌المللی آمریکا یا شماره بین‌المللی انگلستان
  • شماره محلی: با این شماره می‌توانید یک شماره مرتبط با یک شهر یا منطقه خاص را دریافت کنید. مثلاً شماره محلی لس‌آنجلس یا شماره محلی نیویورک
  • شماره تلفن همراه: با استفاده از این شماره می‌توانید پیامک‌ ارسال و دریافت کنید. همچنین این شماره می‌تواند در سرویس‌های پیامکی نیز کاربرد داشته باشد.
  • شماره تلفن ثابت: با این شماره می‌توان برای برقراری و دریافت تماس اینترنتی استفاده کنید.

کاربرد شماره مجازی چیست

خطوط مجازی قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به خطوط ثابت ارائه می‌کنند که قابل قیاس نیست. در حالی که خطوط ثابت سنتی ممکن است شما را به میز خود ببندند تا به تماس‌های تلفنی پاسخ دهید، خطوط مجازی به شما اجازه می‌دهند تا در هر کجا بتوانید با تلفن همراه خود به تماس‌های خود پاسخ دهید. کاربرد‌های بیشتر آن را در ادامه مطلبی می‌توانید بخوانید.

کاربرد شماره مجازی چیست

  • ارسال پیامک از کشور مورد نظر

با استفاده از شماره مجازی می‌توانید از کشور مورد نظرتان پیامک ارسال کرده و نیاز کاربرانتان را برطرف کنید؛ همان‌طور که گفته شد شماره مجازی فقط برای تماس نیست بلکه برای دریافت و ارسال پیامک نیز کاربرد دارد.

  • امکان ثبت نام در شبکه‌های مجازی

شما می‌توانید با این شماره‌ها در شبکه‌های مجازی نیز ثبت نام کنید و از تمام امکانات یک خط تلفن عادی بهره‌مند شوید. حتی در شبکه اجتماعی مثل یوتیوب نیز از آن استفاده کنید.

  • استفاده از سایت‌هایی که ایران را تحریم کرده‌اند

با داشتن یک شماره مجازی دیگر تحریمی بر شما اثر ندارد استیکر تعجب برای مثال سایت OpenAI یکی از سایت‌های ارائه دهنده هوش مصنوعی است که طرفداران ایرانی بسیاری دارد ولی متاسفانه برای کاربران ایرانی تحریم است.

کاربران ایرانی با استفاده از شماره مجازی می‌توانند به راحتی در این سایت ثبت نام کرده و از قابلیت تولید محتوا با ChatGPT استفاده کنند.

نحوه ساخت شماره مجازی

برای ساخت شماره مجازی میتوانید یا از پلتفرم‌های رایگان یا غیر رایگان استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که نحوه دریافت شماره مجازی با توجه به شرکت ارائه دهنده آن متفاوت است و معمولا تمامی آنان دارای راهنمای مخصوص به خود هستند.

برنامه TextNow یکی از بهترین روش برای ساخت شماره مجازی رایگان است؛ کافیست این برنامه را دانلود کرده و از آن برای ساخت شماره مجازی رایگان استفاده کنید. توجه داشته باشید که نسخه اندروید و IOS آن در دسترس است.

مزایای استفاده از شماره مجازی چیست؟

تا اینجا دیدیم که شماره مجازی به طور کلی برای ساخت چندین اکانت در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف مانند مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مزیت هایی نسبت به خرید شماره ثابت دارد که در ادامه اشاره شده است.

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه

با استفاده از شماره مجازی، بدون داشتن سیم کارت می‌توانید سریعا در هر سایتی ثبت نام کنید. علاوه بر این یک راهکار ارزان برای استفاده از سرویس هایی مثل ثبت اپل آی دی استفاده از شماره مجازی است.

  • تنوع در انتخاب شماره و کشور

برای ثبت نام در بعضی از برنامه‌ها نیاز به پیش‌شماره‌‌های غیر ایران است. پیش شماره‌های مجازی متنوعی از تمام کشورها در اختیار کاربران قرار گرفته است که این مشکل را حل می‌کند. 

شماره مجازی چون سخت‌افزار فیزیکی ندارد، برخلاف سیم‌کارت واقعی، به صورت آنی و فوری توسط سایت‌ و برنامه‌های ارائه‌دهنده، به شما تحویل داده می‌شود.

  • دور زدن تحریم‌ها

سایت‌های زیادی هستند که شماره‌های بعضی کشورهای مورد تحریم را نمی‌پذیرند، در این شرایط کافیست یکی از شماره‌های مجازی که تحریم نیست را استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم شما را به صورت کامل با مفهوم این که شماره مجازی چیست و چه کاربرد‌هایی دارد آشنا کنیم. از این که تا اینجا همراه ما بودید ممنونیم، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله ثبت نام در ChatGpt بزنید تا اطلاعاتی در مورد نحوه ثبت نام کاربرانم ایرانی در ChatGpt کسب کنید.

منبع: راست چین



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *