تکنولوژی روز

چک لیست 2023 افزایش سرعت سایت

یکی از نکات مهم برای کاهش زمان لود صفحات، بهینه‌سازی سرعت سایت است، زیرا بهبود سرعت روی تجربه و رضایت کاربران تاثیر مثبت دارد. 79% از کاربران قبلی در صورت سرعت پایین با احتمال کمتری از شما خرید می‌کنند. از طرفی گوگل برای رتبه‌بندی و نمایش نتایج به سایت‌های با صفحات سریع‌تر اولویت بالاتری می‌دهد. فاکتورهای متنوعی روی سرعت سایت تاثیر دارند؛ در این مقاله یک چک لیست بهبود سرعت سایت‌های وردپرسی آورده‌ایم تا با انجام آنها بتوانید رتبه بالاتری در نتایج کسب کرده و درآمد خود را افزایش دهید.

چک لیست افزایش سرعت سایت وردپرسی

در تکنیک‌های افزایش سرعت سایت گفتیم که چرا سرعت وردپرس اهمیت زیادی دارد. در این بخش یک چک لیست افزایش سرعت سایت وردپرسی را آورده‌ایم که هر کدام از آنها به تنهایی روی بهبود سرعت تاثیر قابل توجهی می‌گذارند. در دوره آموزش افزایش سرعت سایت به تفصیل درباره بهینه‌سازی سایت صحبت کردیم تا بتوانید علاوه بر بهبود بارگذاری صفحات و کاهش نرخ پرش کاربران به فروش و درآمد بالاتر برسید.

چک لیست افزایش سرعت سایت وردپرسی

  1. پرفورمنس سایت را با ابزارها بررسی کنید

یکی از اقدامات اولیه برای افزایش سرعت سایت، بررسی سرعت با ابزارهایی مثل GTMetrix و Page Speed Insight است. این ابزارها به شما نشان می‌دهند که برای بهبود صفحه خود چه کاری باید انجام دهید. پیشنهاد می‌کنم برای نتیجه بهتر، سرعت صفحه خود را با چند ابزار بررسی کنید.

      2. یک هاست قابل اعتماد و قدرتمند انتخاب کنید

قبل از هر اقدامی برای افزایش سرعت وردپرس باید هاست خود را از یک ارایه‌دهنده هاست معتبر تهیه کنید، تا پاسخگوی ترافیک سایت و حجم محتوای بارگزاری شده باشد. همچنین ممکن است به مرور و با بالا رفتن حجم صفحات و مطالب سایت، هاست فعلی پاسخ‌گوی شما نباشد، بنابراین باید با ارتقای منابع هاست از کاهش سرعت سایت و خطاهای احتمالی جلوگیری کنید.

    3. از موبایل فرندلی بودند سایت اطمینان پیدا کنید

سایت‌های موبایل فرندلی یا سازگار با موبایل برای گوگل و کاربران جذاب هستند، زیرا اندازه دکمه، فاصله آنها و سایز نوشته ها در گوشی مناسب خواندن و لمس کردن هستند، بنابراین تجربه کاربری خوبی را رقم می‌زنند. با ابزار Mobile Friendly Test امکان بررسی نمایش صحیح سایت در دستگاه‌های موبایل وجود دارد. اگر نسخه دسکتاپ سایت‌تان بدون مشکل است ولی در نسخه موبایل مشکلاتی وجود دارد، روی رتبه و فروش سایت شما تاثیر می‌گذارد و رتبه سایتتان را کاهش می‌دهد.

یکی از اقدامات در چک لیست افزایش سرعت سایت، نصب افزونه‌های وردپرس است که می‌تواند فرصت بهینه سازی بخش‌های مختلف از جمله فایل‌های CSS و JS تا بهینه سازی فونت‌ها و تنظیم CDN را برای شما فراهم کند. افزونه راکت یکی از بهترین افزونه‌‌های افزایش سرعت است که کار با آن راحت است و شما را از نصب پلاگین‌های جانبی برای بهبود بی‌نیاز می‌کند.

.هیچ کس حوصله سایت کند را نداره، با راکت مثل موشک سرعت بگیر   افزونه راکت 

    4. قالب و افزونه‌ها را به طور منظم آپدیت کنید

در سایت وردپرسی، هسته وردپرس، پوسته و افزونه‌ها باید به موقع آپدیت شوند تا عدم به‌روزرسانی روی کارایی و سرعت سایت شما تاثیر منفی نگذارد. برای اینکه عملکرد سایت را بهینه کنید و سایت‌تان را ایمن نگه دارید حتما همه چیز را به‌موقع آپدیت کنید.

  5. سایت شما از آخرین ورژن PHP استفاده کند

یکی از نکات مهم در بهبود سرعت سایت استفاده از آخرین نسخه PHP است. در صورتی که آخرین نسخه PHP در هاست شما تنظیم نشده، به هاست خود اطلاع دهید تا PHP را روی آخرین ورژن قرار دهد؛ البته تغییر PHP تاثیر زیادی در افزایش سرعت ندارد.

  6. پلاگین‌های اضافی و قدیمی را حذف کنید

با نصب هر افزونه، اسکریپت هایی روی سایت اجرا می شوند که سرعت سایت را تحت تاثیر قرار می دهند. با نصب افزونه Query monitor می‌توانید افزونه‌هایی را شناسایی کنید که باعث مشکلات عملکردی سایت شما می‌شوند. به علاوه پیشنهاد می‌کنم برای بهبود سرعت، افزونه‌های اضافی را حذف کرده و پلاگین‌های را نصب کنید که واقعا برای سایت شما ضروری هستند.

  7. یک قالب سبک انتخاب کنید

یکی دیگر از مواردی که در چک لیست افزایش سرعت سایت وردپرس باید رعایت کنید، انتخاب یک قالب بهینه است. در روند فارسی سازی افزونه و قالب‌های وردپرسی، ممکن است کدهای غیر بهینه اس درج شود و این مستقیما بر سرعت سایت سایت تاثیر می گذارد. بعنوان مثال قالبی که بعد از فارسی سازی پر از استایل های غیر ضروری و فونت‌های زیاد است. بنابراین قبل از خرید، با ابزارهای آنلاین، سرعت آنها را بررسی کنید.

قبل از انتخاب پوسته علاوه بر بررسی ظاهر، سرعت و عملکرد آن را هم با ابزارهایی مثل page speed insight و GTmetrix بررسی کنید. قالبی را انتخاب کنید که کدهای آن بهینه باشد و امتیاز خوبی را در این ابزارها بگیرد.

  9. از تصاویر فشرده و سبک استفاده کنید

تصاویر سایت بیشترین فضا را اشغال می‌کنند پس حتما باید بهینه باشند. قبل از بارگذاری تصویر با ابزارهای آنلاین کاهش حجم تصویر، حجم آنها را بدون افت کیفیت کم کنید. با این کار هم سرعت لود صفحات را افزایش می‌دهید و هم تصاویر شما حجم کمتری را در سایت اشغال می‌‌کنند.

اگر تصاویر سایت را قبلا بارگذاری کرده‌اید، بر اساس چک لیست افزایش سرعت سایت، با استفاده از افزونه‌های کاهش حجم تصویر حجم کل تصاویر سایت را فشرده کنید.

.دنبال یه ابزار برای فشرده‌سازی گروهی تصاویرت هستی؟ اسموش پرو به سرعت این‌کارو برات انجام میده   دانلود کن 

 10. بارگذاری تنبل را فعال کنید

در بارگذاری تنبل (Lazy load) به جای لود یکباره کل تصاویر یا محتوای صفحه، فقط تصاویری لود می‌شوند که در پنجره مرورگر قابل نمایش هستند؛ بارگیری بقیه تصاویر تا زمان اسکرول صفحه به پایین به تعویق می‌افتد، به این ترتیب صفحه سریع‌تر بارگذاری می‌شود. این امکان معمولا در تنظیمات قالب قرار دارد ولی با افزونه‌هایی مثل راکت هم می‌توانید آن را فعال کنید.

  11. سایز فایل‌های جاوا اسکریپت و css را کاهش دهید

صفحات شما برای نمایش بهتر در فضای وب نیاز به فایل‌های css و جاوا اسکریپت دارند. ارسال این فایل‌ها از وب شما به سمت مرورگر به زمان زیادی نیاز دارد. کاهش سایز فایل‌های css و js یکی از موارد مهم در چک لیست افزایش سرعت وردپرس است؛ اگر این فایل‌ها را کوچک کنید یا با هم ادغام کنید تا تعداد درخواست کمتری سمت سرور ارسال شود، بدون اینکه بر ظاهر و سایتتان تاثیر بگذارند به سرعت و عملکرد بهتر آن کمک می‌کنند. علاوه بر این می‌توانید از ترفند به تعویق انداختن اجرای اسکریپت‌ها استفاده کنید.

  12. با Gzip فایل‌های CSS ،HTML و جاوا اسکریت را فشرده کنید

شاید دیده باشید، کدهای بعضی سایتها (مثل راست چین) به صورت پشت سرهم و گاهی در یک خط نمایش داده می‌شوند. به حذف تمام فاصله‌ها و اینترها، فشرده‌سازی فایل یا GZip می گویند که تاثیر مثبتی در بهبود سرعت دانلود فایل یک فایل دارد.

  13. یک افزونه سرعت یا کش قدرتمند نصب کنید

با هر بار که کاربر درخواست بازدید از سایت شما را ارسال می‌کند، تمام محتوای صفحه باید بازیابی شده و نسخه HTML آن ساخته و ارسال شود. با یک افزونه کش صفحات شما بعد از یک بار درخواست، در حافظه مرورگر ذخیره می‌شوند و به صورت یک صفحه HTML آماده در اختیار شما قرار می گیرد. سرعت لود صفحات کش شده گاهی قابل مقایسه با اولین بار درخواست صفحه نیست.

  14. با حذف فایل‌های قدیمی دیتابیس را بهینه کنید

اگر مدتی از راه‌اندازی سایت‌تان می‌گذرد، احتمالا فایل‌های قدیمی و استفاده نشده زیادی در پایگاه‌داده‌تان وجود دارد. فایل‌های بدون استفاده می‌توانند نظرات اسپم، افزونه‌های استفاده نشده، کاربران قدیمی، محتواهای منتشر نشده باشند که یک بار اضافی به سرور شما تحمیل کنند. بعضی از افزونه‌ها مثل WP optimize به بهینه‌سازی دیتابیس شما کمک می‌کنند.

  15. از ریدایرکت‌های بیش از حد خودداری کنید

ممکن است بعضی از صفحات شما حذف شوند یا بخواهید ساختار آدرس‌های سایت‌تان را تغییر دهید. برای اینکه صفحات شما 404 نشوند و یک سیگنال منفی برای گوگل نباشد، باید این صفحات را ریدایرکت کنید. در عین حال باید از ریدایرکت‌های chain یا زنجیره‌ای جلوگیری کنید. زیرا یک زمان اضافه برای بارگذاری صفحات‌تان صرف می‌شود تا صفحه مدنظر باز شود؛ هر ریدایرکت یک زمان اضافه برای بارگذاری نیاز دارد.

  16. از یک CDN قدرتمند استفاده کنید

سایت شما برای کاربران بین المللی که در فاصله بیشتری نسبت به کاربران محلی قرار دارند، با سرعت کمتری لود می‌شود. با شبکه CDN یا تولید محتوا می‌توانید تاثیر فاصله را کم کنید. با CDN، هر زمان کاربر درخواست یک صفحه را می‌دهد، صفحه از نزدیک‌ترین سرور برای او بارگذاری می‌شود.

  17. اجرای اسکریپت‌های خارجی را به تعویق بیاندازید

اسکریپت‌های خارجی فایل‌هایی هستند که سایت شما از آنها استفاده می‌کند، ولی در سرور شما ذخیره نمی‌شوند. مثلا بعضی از قالب‌ها برای بارگذاری فایل‌های css و JS از اسکریپت‌های خارجی استفاده می‌کنند و سرعت سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است بارگذاری آنها را به تعویق بیاندازید یا دسترسی آنها را محدود کنید. بعضی از سرویس های تبلیغات کلیکی، این اسکریپت‌های خارجی را در سایت شما فراخوانی می‌کنند.

  18. طراحی پیجینیشن و صفحه‌بندی را نادیده نگیرید

صفحه‌بندی (pagination) یکی از گام‌هایی است که باید در چک لیست بهینه‌ سازی سرعت سایت به آن توجه کنید. پیجینیشن از لود یکباره  محتویات صفحه شما جلوگیری کرده و به همین دلیل به بهبود سرعت کمک می‌کند. برای طراحی برگه نظرات و دسته‌بندی در سایت، ایجاد پیجینیشن را فراموش نکنید.

با رعایت چک لیست افزایش سرعت سایت می‌‎‌توانید سرعت صفحات خود را از 2 تا 5 برابر افزایش دهید؛ به این ترتیب با بارگذاری سریع صفحات، تجربه کاربری خوبی را برای کاربران رقم زده و از طرفی هم گوگل سایت شما را یک سایت معتبر ارزیابی کرده و امتیاز خوبی به سئو سایت شما می‌دهد.

منبع: راست چین



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *